Mange er kjent med å gå til logoped for å lære R-lyden. Hvorfor er det så ofte denne språklyden vi tenker på når vi hører om logoped?
Det kan være mange grunner for å søke hjelp hos en logoped, for eksempel stemmevansker, stamming eller utydelig tale. Innenfor uttale finnes det mange forskjellige type vansker. En vanske kan være at man bytter eller utelater lyder, dette er ofte en fonologisk vanske. Dersom man har vanske med å si en enkelt språklyd kalles dette for en artikulasjonsvanske, for mange også kjent som en talevanske. Det er vanlig å gå til logoped for å lære R, dette er fordi det kan være vanskelig for tungen å lage denne lyden på riktig måte.

Innlegget er skrevet av Frida Theisens i Uttaleklinikkene avd.Lillestrøm
R er en vanskelig lyd og kan derfor bli erstattet av en enklere
Siden R-lyden er vanskelig å artikulere med tungen er det vanlig å finne en annen språklyd å kompensere med. Du har kanskje hørt noen si «jose» for «rose» eller «lev» for «rev»? Det er vanlig å bytte ut R med J eller L da dette er enklere lyder å danne, men likevel er dette lyder som har noen kjennetegn med R. Mange kaller R-lyden for rulle-r, dette er nok fordi det ser ut som at tungen ruller når man lager lyden, den høres også slik ut. Tungen ruller ikke når vi sier R-lyden på bokmål, tungen lager et lite slag med tuppen av tunga mot en kant i ganen, bak fortennene oppe.
Når du treffer logopeden som skal hjelpe barnet med å si R
Logopeden jobber strukturert for å etablere R-lyden i spontantalen. Etter kartlegging utføres øvelser for å finne R-lyden isolert. Logopeden bruker tid på å forklare hvordan R artikuleres og forklarer da hele prosessen i dannelse av denne språklyden. Det er svært viktig å forstå hvordan lyden dannes slik at man vet hva man jobber mot. Dersom det er barn som skal lære lyden er det viktig at foreldrene blir med den første timen. I våre kontorer i Lillestrøm og Oslo har vi nødvendig materiale for å tydeliggjøre språklyden for barn og voksne. Når man mestrer R lyden, jobber man strukturert for å etablere den nye lyden i ord og etter hvert i spontantalen. Det er store forskjeller på hvor lang tid man trenger for å etablere lyden i talen. Dette er avhengig av mange faktorer som motivasjon, trening hjemme, språklig bevissthet eller motoriske ferdigheter.
Det er viktig å øve hjemme!
Når man jobber med en r-vanske er det viktig å øve ofte hjemme. Husk at å øve ofte ikke er det samme som å øve lenge! Det er en viktig del av oppfølgingen at logopeden hjelper med å finne øvelser som lar seg gjennomføre i hverdagen til den enkelte.
Ikke bare barn som kan streve med R
Voksne og barn kan streve med å danne R-lyden. Oppfølgingen for en artikulasjonsvanske lar seg fint gjennomføre med videotimer.
Uttaleklinikkene har logoped i Oslo og i Lillestrøm. Logopedene kan være behjelpelig med å hjelpe ved spørsmål om dekking av logopedoppfølging for R-lyden.