Språkutvikling

Skisse over språkutviklingen, Espenakk, U et al. (2007). Språkveilederen, Oslo, Bredtvet kompetansesenter.

Språkforståelse 0–1 år

Språkforståelse

  • Nyfødte barn foretrekker menneskets ansikt og stemme og snur seg etter stemmer ved 3 måneders alder.
  • Barnet snur deg etter lyd i 6 måneders alder.
  • Språket blir viktigere i kommunikasjonssamspillet.

Språkproduksjon

  • Gråter og har kurrelyder
  • Nærmere 6 måneders alder babler barnet med flere lyder, b-, p- og m- sammen med vokallyder: ”ma-ma”.
  • Lager lyder med språkets intonasjon i 7- måneders alder og får det første ordet nært knyttet til situasjonen rundt 1-arsalder.

Språkforståelse 1–2 år

Språkforståelse

  • Peker på bilder i bøker på oppfordring.
  • Kan følge enkle språklige oppfordringer sammen med kroppsspråk.
  • Følger enkle oppfordringer knyttet til situasjonen (kan jeg få bilen).
  • Lytter til lesing og peking på bilder.
  • Mellom 1 ½ og 2 år er det viktigere at barn har god språkforståelse, enn at de snakker mye.

Språkproduksjon

  • Tilegner seg flere ord og begynner å kombinere dem rundt 1 ½ års alder.
  • Mestrer flere konsonanter, særlig først i ord.
  • 1½ åringer har 20 – 50 ord og bruker disse til å kommunisere med.
  • Ordspurt når ordforrådet overstiger ca 50 ord, hvor barn aktivt spør etter navn på gjenstander.

Språkforståelse 2–3 år

Språkforståelse

  • Kan følge to oppfordringer – ”hent eplet som ligger på bordet”.
  • Forstår meningsmotsetninger som stor – liten.
  • Interesse for rim og regler.
  • Liker å bli lest for.

Språkproduksjon

  • Deltar i sanglek, rim og regler. Bruker spørreordet ”hva”.
  • Har ord for det meste og begynner å bruke pronomen og preposisjoner.
  • Bruker 3 – ordssetninger.
  • 3 åringer har ca 1000 aktive

Språkforståelse 3–4 år

Språkforståelse

  • Forstår enkle hv- spørsmål og nektende setninger.
  • Forstår enkle sammenhenger (hva gjør du når du er sulten?)
  • Forstår farge-, form-, størrelsesord.

Språkproduksjon

  • Kan bruke språket til å uttrykke meninger, ønsker og følelser.
  • Språket blir en viktig del av leken.
  • Leker og tøyser med språket, interessert i rim.
  • 4 – åringer kan bruke rundt 2000 ord aktivt

Språkforståelse 4–5 år

Språkforståelse

  • Forstår det meste som blir sagt.
  • Følger kompliserte oppfordringer.
  • Forstår gradbøyning av en del adjektiv.
  • Kan klassifisere begreper (mat, dyr).

Språkproduksjon

  • Har ordbøyninger, voksen syntaks og uttaler stort sett språklydene korrekt.
  • Kan forklare ords mening: ”hva er sove”, og kan fortelle om egne erfaringer i nåtid og fortid på en forståelig måte.
  • 5 åringene kan bruke rundt 4000 ord aktivt.
  • Noen barn eksperimenterer med skriftspråket.

Språkforståelse 6–8 år

Språkforståelse

  • Forstår abstrakt språk.
  • Følger komplekse instruksjoner.
  • Forstår dobbeltheter (gåter, vitser).

Språkproduksjon

  • Samtaler på en ganske ”voksen” måte.
  • Stabil mestring av tids- og mengdebegreper.
  • Utvikler skriftspråk.

Skisse over språkutviklingen, Espenakk, U et al. (2007). Språkveilederen, Oslo, Bredtvet kompetansesenter.