Språkutvikling
Skisse over språkutviklingen, Espenakk, U et al. (2007). Språkveilederen, Oslo, Bredtvet kompetansesenter.
Språkforståelse 0–1 år
Språkforståelse
- Nyfødte barn foretrekker menneskets ansikt og stemme og snur seg etter stemmer ved 3 måneders alder.
- Barnet snur deg etter lyd i 6 måneders alder.
- Språket blir viktigere i kommunikasjonssamspillet.
Språkproduksjon
- Gråter og har kurrelyder
- Nærmere 6 måneders alder babler barnet med flere lyder, b-, p- og m- sammen med vokallyder: ”ma-ma”.
- Lager lyder med språkets intonasjon i 7- måneders alder og får det første ordet nært knyttet til situasjonen rundt 1-arsalder.
Språkforståelse 1–2 år
Språkforståelse
- Peker på bilder i bøker på oppfordring.
- Kan følge enkle språklige oppfordringer sammen med kroppsspråk.
- Følger enkle oppfordringer knyttet til situasjonen (kan jeg få bilen).
- Lytter til lesing og peking på bilder.
- Mellom 1 ½ og 2 år er det viktigere at barn har god språkforståelse, enn at de snakker mye.
Språkproduksjon
- Tilegner seg flere ord og begynner å kombinere dem rundt 1 ½ års alder.
- Mestrer flere konsonanter, særlig først i ord.
- 1½ åringer har 20 – 50 ord og bruker disse til å kommunisere med.
- Ordspurt når ordforrådet overstiger ca 50 ord, hvor barn aktivt spør etter navn på gjenstander.
Språkforståelse 2–3 år
Språkforståelse
- Kan følge to oppfordringer – ”hent eplet som ligger på bordet”.
- Forstår meningsmotsetninger som stor – liten.
- Interesse for rim og regler.
- Liker å bli lest for.
Språkproduksjon
- Deltar i sanglek, rim og regler. Bruker spørreordet ”hva”.
- Har ord for det meste og begynner å bruke pronomen og preposisjoner.
- Bruker 3 – ordssetninger.
- 3 åringer har ca 1000 aktive
Språkforståelse 3–4 år
Språkforståelse
- Forstår enkle hv- spørsmål og nektende setninger.
- Forstår enkle sammenhenger (hva gjør du når du er sulten?)
- Forstår farge-, form-, størrelsesord.
Språkproduksjon
- Kan bruke språket til å uttrykke meninger, ønsker og følelser.
- Språket blir en viktig del av leken.
- Leker og tøyser med språket, interessert i rim.
- 4 – åringer kan bruke rundt 2000 ord aktivt
Språkforståelse 4–5 år
Språkforståelse
- Forstår det meste som blir sagt.
- Følger kompliserte oppfordringer.
- Forstår gradbøyning av en del adjektiv.
- Kan klassifisere begreper (mat, dyr).
Språkproduksjon
- Har ordbøyninger, voksen syntaks og uttaler stort sett språklydene korrekt.
- Kan forklare ords mening: ”hva er sove”, og kan fortelle om egne erfaringer i nåtid og fortid på en forståelig måte.
- 5 åringene kan bruke rundt 4000 ord aktivt.
- Noen barn eksperimenterer med skriftspråket.
Språkforståelse 6–8 år
Språkforståelse
- Forstår abstrakt språk.
- Følger komplekse instruksjoner.
- Forstår dobbeltheter (gåter, vitser).
Språkproduksjon
- Samtaler på en ganske ”voksen” måte.
- Stabil mestring av tids- og mengdebegreper.
- Utvikler skriftspråk.
Skisse over språkutviklingen, Espenakk, U et al. (2007). Språkveilederen, Oslo, Bredtvet kompetansesenter.